Bloglar ve Türleri


Bir terim olarak ‘Weblog’ ilk defa John Barger tarafından 17 Aralık 1997 tarihinde kullanılmıştır. Peter Merholz tarafından ise kendi sitesinde şaka amaçlı ‘We blog’ olarak kullanmasıyla ‘Blog’ kelimesi ortaya çıktı. Kısa bir süre sonra Pyra Labs firması (Blogger.com) ‘Blog’ kelimesini hem isim hem de fiil olarak kullanmaya başladı. İsim olan ‘Blog’, ‘Web Günlüğü’ anlamına gelirken, fiil olan ‘Blog’, ‘Blog yazmak yani günlük yazmak’ anlamına gelir. Türkçe kullanımı bir türlü oturmayan Yarı Türkçe, yarı İngilizce şekliyle ‘Bloglamak’ olarak dilimize yerleşmiştir. Blog kelimesinin tarihçesi ile ilgili kısa bilgilendirmeden sonra geçelim türlerine.

‘Blog türleri deyince aklınıza ilk ne geliyor?’ diye sorulsa herkesin kendi ilgi alanına göre yanıtlar vereceğinden eminim. Teknoloji, moda, alışveriş, yemek vb. İnternet aleminde küçük bir araştırma yaptım ve bir çok sonuca ulaştım.  Kişisel bloglar, topluluk blogları, haber blogları, şirket ve iş blogları, tematik-öğretici bloglar, inceleme blogları, eğlence blogları vb.

blog

Kişisel bloglar

Genellikle kişilerin sıkıntılı dönemlerinde içlerini dökmek amacıyla açmış oldukları bloglardır. Belki de ilk başlarda çok geniş kitlelere ulaşma amacı taşımayan bu blog türünde, bloggerlar kimliklerini gizli tutma eğilimindedirler. Haber bloglarından sonra güncellemelerin en sık yapıldığı ve kişinin günlük hayatından kesitleri paylaştığı, özgün içeriklerin bulunduğu yani tam anlamıyla ‘Günlük’ olan blog türüdür. Magazine olan düşkünlüğümüz ve insanların hayatlarını dikizlemeye bayılmamızdan dolayı bu bloglar en çok okunan sayfalardandır. Bu blog türünde yazmaya başlayıp da ünlü olan hatta üzerine  kitaplar yazan, şimdilerde Twitter Fenomeni olan bloggerları saymaya gerek duymuyorum.

Haber blogları

İsminden de anlaşılacağı gibi ‘Haber’ sunma amacı taşıyan blog türüdür. Bazı tanımlarda günlük gazete siteleri de bu kategoriye alınmış. Türkiye’de ulusal ve yerel gazetelerin destekleyici unsuru olarak kullanılan İnternet Haberciliği, haber bloglarına ne kadar dahil edilebilir burası ayrı bir araştırma konusu olur. Türkiye’de mevcut olan haber bloglarının genellikle internet haberlerinden derlemelerin yapıldığı bir kategoride ele alınması daha uygun görünüyor. Tek bir alanla ilgili haberlerin yayınlandığı (Örneğin Teknoloji, Spor vb.) tematik haber blogları da bu gruba dahildir.

 Topluluk blogları

Kişisel blogların aksine birden fazla yazarın içerik oluşturduğu blog türüdür. Genellikle belirli bir konuda içeriklerin paylaşıldığı Tematik bloglar kategorisinde değerlendirilebilir.

Bağlantı – Kaynak  blogları

Beğenilen makaleler, yazılar, videolar, haberler vb. bağlantıların paylaşıldığı blog türüdür. Blog yazarlarının internette beğendiği videoyu, resmi, yazıyı vb. paylaştığı bloglar bu türe dahil olur.

Tematik – Öğretici

Belirli bir konu ya da alan hakkında içeriklerin paylaşıldığı bloglardır.  Teknoloji, Fotoğraf, Yemek, Moda, Tasarım, İnternet. Magazin vb. Türkiye’de ise en yaygın olan türler hiç kuşku yok ki, giyime ve yemeğe olan tutkumuzdan dolayı Moda ve Yemek bloglarıdır. Son derece faydalı (!) içerikleriyle hayatımızda yön veren bu blogların Facebook ve Twiter sayfaları da bulunur. Hatırlatmadan geçmeyeyim: Bu tür bir bloga sahip olmak için sosyetik bir kişilik olmanıza ya da babanızın teknik direktör olmasına gerek yok. İlgili olduğunuz konuyu yakından takip edip, en son güncellemelerin altına iki satır yazarak blogunuzu pek tabi devam ettirebilirsiniz.

İş-Şirket  blogları

Sosyal Medya denilince şirketlerin ilk algıladıkları Facebook, Twitter ve LinkedIn olduğu ve henüz şirketler bazında blog kültürünün oturmadığı aşikar. Yeni Türk Ticaret Kanunu ile şirketlere getirilen internet sayfası kurma zorunluluğu (En son düzenleme de birtakım değişiklikler getirildi) web sitelerinin önünü açtı ancak henüz şirketler bloglara yakın durmuyor.  Web sitesi bir şirketin yüzüdür ancak blog ile müşterilerle ve şirketi tanımak isteyen insanlarla daha yakın ve kolay iletişim kurmak mümkündür. Şirketle ilgili haber ve duyuruların daha kolay ve samimi bir şekilde yapılmasını sağlar. Amerika Birleşik Devletleri’nin bloğu kurma sebebi de sanırım daha samimi ve sıcak görünmek.

İnceleme Blogları

Genellikle kitap, film ya da ürün incelemeleri hakkında içeriklerin paylaşıldığı bloglardır. Eğer siz de benim gibi film ya da kitap eleştirilerine tahammül edemiyorsanız -ki en iyi yorumu insan kendi izlenimlerine göre yapar- bu tür içerisinde en popüleri olan teknolojik ürün incelemelerinin bulunduğu blogları tercih edebilirsiniz. Bu tür bloglar ürünleri sadece teknik özellikleri bakımından incelemekle kalmayıp, aynı zamanda güncel fiyat bilgileri de sunmaktadırlar. Yalnız bir noktaya değinmeden geçmeyeyim: Bir ürünün fiyatıyla ilgili araştırma yaparken yanlış bilgi edinmemek adına bu tür bloglarda dikkat etmeniz gereken husus, içeriğin yayınlanma tarihidir. İnceleme bloğuna sahip olmanız durumunda yorumlar kısmıyla da okuyucularınızdan geri dönüşler alabilirsiniz.

Tuğçe Çevikkol’un yazısı için

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s