Sosyal Medyacı Ne Yapsın?


 

superman 300x180 Sosyal Medyacı Ne Yapsın?

Diğer sektörlerdeki iş ilanlarında olduğu gibi Sosyal Medya ilanlarında da bir karmaşa hakim. İki ya da üç yıl deneyime diyecek bir şey yok, ancak Sosyal Medya alanında 5 yıllık deneyim ile tam olarak ne istendiğini henüz doğru düzgün tanımlayabilen olmadı. Belki de kastedilen şey; Beş yıllık Pazarlama ya da Reklamcılıkdeneyimidir, bilemiyorum. Yine bir karmaşaya mahal vermemek adına Pazarlama’dan kastedilenin Saha Satış/Pazarlama olmadığını belirtmek gerekiyor.

Sosyal Medya alanında çalışanların kafa karışıklığı şöyle dursun, bu alanda çalışmak isteyenler kendilerini hangi yönde geliştirsinler, hangi programları bilsinler, ne yapsınlar? İlanları inceleyerek küçük bir analiz yaptım.

Genel olarak ilanlarda en az 1 yıl deneyim şart koşuluyor. Her alanda olduğu gibi, bundan sonraki dönemlerde Sosyal Medya’da çalışmak isteyen üniversite öğrencilerinin başlaması gereken yer yine stajlar oluyor. Eğer üniversitede  eğlenmekten fırsat bulabilirseniz mutlaka staj yapmalısınız.

Sosyal Medyacı’nın (Sosyal Medyacı demeyi sevmiyorum aslında ama her seferinde Uzman yazmak da tuhaf geliyor) sahip olması gereken bir diğer yetenek, içerik geliştirmek yani metin yazabilmek. Gerçi günümüzde “İçerik Editörü” olarak çalışan çoğu kişinin, doğru düzgün Türkçe konuşamadığı gerçeğini de göz önünde bulundurursak, ileride bu durum nereye gider hiç kestiremiyorum. Çünkü gençlerin uzun cümleleri bile okumaya tahammülü yok. Diyeceksiniz ki ‘Yazabilmek başlı bir başına bir yetenek’, tabi ki öyle. Ancak kimse sizden çok satanlara girecek bir roman yazmanızı istemiyor. İyi yazabilmenin ilk şartı herkesin bildiği gibi okumaktır ama öyle yılda bir tane kitap değil. Eğer kitap okurken sıkılan biriyseniz, ilgi alanınıza göre  köşe yazılarını ve makaleleri tercih edebilirsiniz.

Sosyal Medyacı’nın bilmesi gerekenler arasında en çok istenen ve gerçekten olması gereken, sosyal paylaşım ağlarının ya da platformlarının doğru tanınması. Hangi ürünün ya da hizmetin hangi mecraya uygun olduğunu doğru kestirebilmek, hedef kitleye ulaşmak için en iyi yol aslında. Maalesef burada da ciddi bir kafa karışıklığı hakim. Herkes her mecrada bulunmak istiyor. Marka bilinirliği oluşturabilmek adına doğru bir yaklaşım olabilir, ancak doğru analiz etmek şartıyla.

Son zamanlarda ilanlarda en çok karşıma çıkan diğer çılgın talep ise: Mailing

Mailing denilince aklınıza ilk olarak Spam geliyorsa burada bir sıkıntı var demektir. Gönderilen 100 e-postadan 89’unun Spam olduğu bir ülkede yaşıyoruz. Bu can sıkıcı durumla ilgili yasa oluşturulmaya çalışılıyor ama sanırım henüz kesinliği yok.  Aslında burada da kastedilen şey, markanın web sitesi üzerinden, kendi rızasıyla e-posta adresini bırakan kişilere ulaştırılacak tanıtımlar. Tabi siz isteseniz de istemeseniz de bir günde posta kutunuza yüzlerce tanıtım geliyordur. Genellikle mailing sisteminin kurulması ve takibi IT departmanı’nın yaptığı bir iştir, ancak gittiğim bir iş görüşmesinde sistem hakkında bilgim olup olmadığı sorulduğu için sizleri uyarmak istedim.

Bunların yanı sıra Photoshop, Illustrator ya da benzeri programları bilmeniz talepler arasında. Üstüne üstlük HTML, CSS bilmeniz de, çiğ köfteyi yaptıktan sonra marula sarıp ellerine vermeniz gibi bir şey işverenler için. Tabi bir de akıcı İngilizce’yi unutmayalım, hatta üzerine Arapça bilen birileri de aranmıyor değil zaman zaman.

Ayrıca Analytics, Adwords, Facebook Flyer deneyiminiz mutlaka olmalı. Bunları bileceksiniz de yetecek mi? Tabi ki hayır. Reklam stratejisini belirleyecek, bütçeyi doğru kullanacaksınız. Reklamların mevcut dönüşüm performanslarını takip ederek iyileştirecek ve hepsini raporlayacaksınız. Sosyal Medya mecralarını kullanacak ve düzenli olarak içerik üreterek paylaşacaksınız. İçeriklere özel banner hazırlamayı sakın unutmayın.  Hatta müşteri hizmetleri desteği vererek, platformlardan gelen talepleri, soruları yanıtlayacaksınız. Siz boşuna mı HTML, CSS öğrendiniz? Ara sıra web sitesine de el atın mutlaka ki bilgileriniz taze kalsın. Banner hazırlayabildiğiniz için ara sıra katalog, broşür, poster, promosyon, bülten işlerini de yapar, matbaaya gönderirsiniz. Sosyal ağlarda takipçi sayısını artırmak için hileli yollara sakın bulaşmayın sonra başınız ağrımasın. Hile yapmadan da nereye kadar gidecek, orasını işe başlayınca anlarsınız zaten.

Yazılı ve sözlü iletişiminiz kuvvetli, ekip çalışmasına yatkın, uyumlu, yeni fikirler geliştirebilen, organizasyon yeteneği gelişmiş, esnek çalışma saatleri ve cumartesi çalışmaya müsait, iş saatleri dışında evde de çalışmaya istekli iseniz bu iş tam da size göre. Bu kadar işi tek başınıza yapabiliyorsanız, başkasının yanında çalışmak yerine kendi işinizi kurabilir ya da freelance çalışabilirsiniz. Ancak ille de çalışacağım diyorsanız, mükemmel dizayn edilmiş 200-300 metrekare plaza ofislerine, son model bilgisayarlara aldanıp da maaş beklentinizi çok yüksek tutmayın sakın. Deneyimli olanların yanı sıra, Sosyal Medya’da çalışmak isteyen ancak bu saydıklarımızdan yarısına sahip olan ve daha önce bu sektörde deneyim sahibi olmayanlar için şirketler ağız birliği yapmışcasına aynı ücreti sunuyorlar. Haftada altı gün, genellikle 09:00-19:00 saatleri arasında çalışılan ve üstüne esnek mesai saatleri olan bu yoğun iş için uygun gördükleri ücreti söylemek dahi istemiyorum.

Tuğçe Mollaoğlu Çevikol’un yazısı için Aristolog

One thought on “Sosyal Medyacı Ne Yapsın?

  1. Merhaba

    Tuğçe hanım olayı çok iyi özetlemiş ancak bir insandan bu kadar özelliğin toplanması hem zaman, hem deneyim hem de bu ikisini finanse edecek para ihtiyacını doğruyor. Ancak bu şartlar her zaman bir araya gelmiyor. Bu nedenle bu alanda kariyer hedefleyen kişilerin büyük bir özveri göstermeleri gerekiyor.

    Aslında eskiden var olan bir üretim sistemi vardı, ünlü otomobil üreticisi Henry Ford’un adıyla anılan Bant sistemi. Herkes uzmanlık alanına göre bant üzerinde giden otomobilde işlem yapar ve sonunda ortaya bir otomobil çıkardı.

    Ancak maliyetleri düşürmek ve çalışandan az maliyetle çok verim almak isteyen yeni dünya zihniyeti bir kişide pek çok özelliğin toplanmasını şart koşuyor.

    Hangisi daha iyi üretim ve verim elde eder bilmiyorum ama işimizin zor olduğu aşikar🙂

    Paylaşım için teşekkürler.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s